تبلیغات بنری
همه چیز در مورد پیکاپ پاتریوت؛ محصول جدید بازار ایران   بنا بر برخی اطلاعات موجود، فرآیند تولید پیکاپ جدیدی در ایران در حال آغاز است. این خودرو ملیت روسی دارد و قرار است تا توسط شرکت سروش دیزل مبنا به بازار بیاید.کمپانی «یواز» و یا یو.اِی.زِد (UAZ)، به عنوان یکی از بزرگ ترین خودروسازان روسیه، تخصص ساخت خودروهای شاسی بلند، مینی ون ها و خودروهای کار و تجاری را دارد. محصولات این نشان مقرون به صرفه هستند و دوام بالایی هم دارند. این برند از جنگ جهانی دوم به تولید خودرو مشغول است و عمده…
آشنایی کامل با پیکاپ پاتریوت روسی ؛ محصول جدید بازار ایران

همه چیز در مورد پیکاپ پاتریوت؛ محصول جدید بازار ایران

 

بنا بر برخی اطلاعات موجود، فرآیند تولید پیکاپ جدیدی در ایران در حال آغاز است. این خودرو ملیت روسی دارد و قرار است تا توسط شرکت سروش دیزل مبنا به بازار بیاید.

کمپانی «یواز» و یا یو.اِی.زِد (UAZ)، به عنوان یکی از بزرگ ترین خودروسازان روسیه، تخصص ساخت خودروهای شاسی بلند، مینی ون ها و خودروهای کار و تجاری را دارد. محصولات این نشان مقرون به صرفه هستند و دوام بالایی هم دارند. این برند از جنگ جهانی دوم به تولید خودرو مشغول است و عمده بازار این نشان مختص روسیه است. اما در سال های اخیر ردپای این نشان را در کشورهای مختلفی می بینیم، به طوری که، تنها در سال ۲۰۱۹ صادرات این نشان ۳۰ درصد افزایش داشت. نسخه پیکاپ پاتریوت از این کمپانی به عنوان پیکاپ آفرودی شناخته می شود که طی سال های گذشته سعی شده به خوبی ارتقا داده شود.

 

 آشنایی کامل با پیکاپ پاتریوت روسی ؛ محصول جدید بازار ایران

 

 

نشان روسی یوا،ز که در سال ۱۳۹۵ به نمایشگاه خودروی تهران آمد و برنامه حضور خود را در ایران اعلام نمود، حالا به مرحله تولید انبوه در کشور رسیده و گویا یکی از خودروسازان بخش خصوصی، مونتاژ این شاسی بلند را آغاز کرده است. شرکت «سروش دیزل مبنا» نماینده رسمی یواز در ایران شده و برنامه تولید خودروهای شاسی مستقل این نشان روسی را در پیش گرفته است. کاتالوگ رسمی محصولات UAZ هم توسط این شرکت منتشر شده و به زودی این خودرو به بازار کشورمان می آید. ما در این مقاله این خودرو را از جنبه های مختلف بررسی می کنیم.

 

آشنایی کامل با پیکاپ پاتریوت روسی ؛ محصول جدید بازار ایران

 

طراحی طاهری پیکاپ یواز روسی

از اولین سال عرضه پاتریوت، این خودرو در دو نسخه شاسی بلند و پیکاپ عرضه شد. پیکاپ پاتریوت از نظر ظاهری دقیقاً همان طراحی شاسی بلند را دارد و کوچک ترین تغییری در طراحی آن ها دیده نمی شود. طراحی نمای بیرونی آن به گونه ای است که در ظاهر باریک به نظر می آید. طرح کلی V در جلوپنجره و در امتداد چراغ ها شکل تازه ای را در این خودرو ایجاد کرده است. در قسمت زیر کاسه چراغ های جلو، چراغ های روز را داریم که امتداد طرح جلوپنجره را ادامه می دهد. البته در ابعاد این پیکاپ نسبت به نسخه شاسی بلند تفاوت هایی دیده می شود. پیکاپ پاتریوت ۵۱۲۵ میلی متر طول، ۱۹۱۵ میلی متر عرض و ۱۹۱۵ میلی متر ارتفاع دارد و این اعداد نشان می دهد طول این پیکاپ نسبت به نسخه شاسی بلند ۳۴ سانتی متر بیش تر است و ۱۵ میلی متر در عرض و ارتفاع هم ابعاد افزایش را داریم. همچنین فاصله محوری در این خودرو ۳۰۰۰ میلی متر است. قسمت بار این پیکاپ هم ابعاد ۱۲۶۵ در ۱۳۷۵ میلی متر را دارد و به نظر می رسد فضای نسبتاً قابل قبولی برای بار زدن در این خودرو فراهم باشد.

 

آشنایی کامل با پیکاپ پاتریوت روسی ؛ محصول جدید بازار ایران

 

طراحی داخلی و امکانات یواز پیکاپ

 

طراحی داخلی خودرو با طراحی بدنه هماهنگی دارد، یعنی همان سادگی و سبک قدیمی را در داخل این خودرو می بینیم. المان های طراحی به سادگی در کنار هم قرار گرفته اند و شاید تنها بخشی که کمی حسی از مدرن بودن را القا می کند، صفحه نمایش سیستم اطلاعات و سرگرمی این خودرو در وسط کنسول باشد. رنگ زمینه در طراحی داخلی مشکی است و در دستگیره های در و حاشیه سیستم تهویه خطوط نقره ای رنگی دیده می شود.

 

آشنایی کامل با پیکاپ پاتریوت روسی ؛ محصول جدید بازار ایران

 

برخی امکانات و آپشن هایی که در نسخه شاسی بلند دیده می شد به صورت آپشن در این پیکاپ ارائه شود، اما انتظار می رود یواز پیکاپ در نسخه کامل به امکانات و آپشن های زیر مجهز باشد:


گرم کن صندلی های جلو

یخ زدای شیشه جلو و برف پاک کن

گرم کن فرمان

سیستم چهارچرخ محرک با قابلیت تنظیم دیفرانسیل

سنسور پارک جلو و عقب

چراغ روز

دو کیسه هوای جلو

راهنمای پارک

سیستم کنترل پایداری

سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی

سیستم کنترل حرکت در سراشیبی

کروزکنترل

محدودکننده سرعت

و…

 

آشنایی کامل با پیکاپ پاتریوت روسی ؛ محصول جدید بازار ایران

 

 پیشرانه و عملکرد فنی پیکاپ پاتریوت


یواز پاتریوت در بازارهای مختلف با دو پیشرانه دیزل و بنزینی عرضه می شود. پیشرانه بنزینی در این خودرو خروجی ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. موتور دیزلی این خودرو هم ۲٫۲ لیتر حجم دارد و خروجی ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتن متر گشتاور را ارائه می دهد. قدرت این پیشرانه ها توسط جعبه دنده ۵ دنده دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک (ساخت شرکت پانچ) به چرخ ها منتقل می شود. انتظار می رود این خودرو با موتور بنزینی ۲٫۵ لیتری و با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و یا ۵ دنده دستی در سروش دیزل مبنا مونتاژ شود. البته در کاتالوگ رسمی منتشرشده از سوی سروش دیزل، جعبه دنده دستی ۵ سرعته برای نسخه شاسی بلند و پیکاپ معرفی شده است. همچنین در کاتالوگ رسمی اشاره شده که امکان سفارش موتور دیزلی هم در ایران فراهم است.

 

آشنایی کامل با پیکاپ پاتریوت روسی ؛ محصول جدید بازار ایران

 

 

یواز پیکاپ یک خودروی کار و تجاری آفرودی است. پس طبیعتاً انتظار عملکرد خوب آفرودی از پاتریوت خواهید داشت. بنا بر اطلاعات کارخانه سازنده و همچنین تست های انجام شده بر این خودرو، پاتریوت با توجه به پیشرانه و امکانات آفرودی در مسیرهای سخت به خوبی عمل می کند.

 

 براساس آخرین اصلاحات انجام شده بر این خودرو، کمپانی مدعی می شود که پاتریوت عملکرد عالی را در آفرود نشان می دهد. با امکاناتی مثل سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سراشیبی و حالت مخصوص رانندگی آفرود در این خودرو انتظار می رود پیمایش مسیرهای سخت برای این پیکاپ کار ساده ای باشد. همانند نسخه شاسی بلند، برای یواز پیکاپ هم بسیاری از لوازم آفرود مثل وینچ، باربند، اسنورکل، رکاب، محافظ موتور و باک سوخت و تجهیزات دیگر به صورت استاندارد توسط این کمپانی تولید می گردد و شما می توانید آن ها را مستقیماً از همین کمپانی تهیه کنید.

 

آشنایی کامل با پیکاپ پاتریوت روسی ؛ محصول جدید بازار ایران

 

 

قیمت و وضعیت آینده بازار

 

بر اساس اطلاعات منتشر موجود گویا قرار است این پیکاپ با قیمت ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان در ایران به فروش برسد. براساس قیمت دلاری این خودرو و قوانین حاکم بر مونتاژ خودروهای خارجی، پیش از این هم همین حدود قیمتی برای این خودرو تخمین زده شده بود.

 

برخلاف نسخه شاسی بلند که در ایران رقیب صفری را برای خود نمی دید، پیکاپ پاتریوت رقیب مستقیم آمیکو آسنا و فوتون تونلند محسوب می شود و این موضوع شرایط را برای حضور این خودرو در بازار سخت می کند، چراکه دو رقیب این خودرو هم در همین محدوده قیمتی به فروش می رسند. همچنین در نظر داشته باشید که این اولین حضور خودروهای روسی در بازار ایران است و این ناشناخته بودن شاید دستیابی به فروش بالا را در مرحله اول کمی مشکل سازد. نکته دیگر، طراحی قدیمی و نازیبای این خودروست که باید دید آیا مشتریان می توانند با ظاهر این خودرو کنار بیایند یا خیر.

 

 

منبع : سایت اسب بخار