تبلیغات بنری
در امتداد توقف تولید محصولات سایپا بالاخره بعد از سایپا ١٣٢، ابتدای هفته مدیرعامل این خودروساز داخلی گفت که پنجشنبه پیشین ‏تولید پراید ١١١ نیز متوقف شد و تیرماه نیز تولید پراید ١٣١ ‏‎ ‎به آخر خط می‌رسد؛ در کنار اینها و آن‌طور که مدیرعامل ایران‌خودرو ‏نیز هفته گذشته گفت، ٤٠٥ نیز تابستان‌سال جاری دیگر تولید نخواهد شد. حال بسیاری می‌پرسند با خروج این خودرو‌های پر مخاطب ‏داخلی  از گردونه تولید که به علت قیمت پایین خود مشتریان بسیاری دارند، جایگزین‌های…
خداحافظی با خودروهای ارزان بازار در سال 99

در امتداد توقف تولید محصولات سایپا بالاخره بعد از سایپا ١٣٢، ابتدای هفته مدیرعامل این خودروساز داخلی گفت که پنجشنبه پیشین ‏تولید پراید ١١١ نیز متوقف شد و تیرماه نیز تولید پراید ١٣١ ‏‎ ‎به آخر خط می‌رسد؛ در کنار اینها و آن‌طور که مدیرعامل ایران‌خودرو ‏نیز هفته گذشته گفت، ٤٠٥ نیز تابستان‌سال جاری دیگر تولید نخواهد شد. حال بسیاری می‌پرسند با خروج این خودرو‌های پر مخاطب ‏داخلی  از گردونه تولید که به علت قیمت پایین خود مشتریان بسیاری دارند، جایگزین‌های آنها چه محصولاتی هستند. از سوی دیگر ‏برخی نیز از سرنوشت قیمتی این خودرو‌ها بعد از توقف تولیدشان می‌پرسند و اینکه خودرو‌های به‌صرفه بازار داخل برای قشر متوسط و ‏بیش از آن قشر کم‌برخوردار، آیا بعد از تولید نشدن‌شان کماکان به‌صرفه باقی خواهد ماند یا خیر؟



کدام‌ محصولات می‌روند و کدام‌ها در انتظار آمدن‌اند؟


مدت‌هاست بازار خودرو ایران منتظر است دو شرکت خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا تولید خودرو‌های قدیمی ‏خود را متوقف کنند و در مقابل جایگزین‌های مناسبی به لحاظ قیمتی و کیفیتی در مقابل آنها ارایه دهند. موضوعی که بخش نخست آن به ‏تدریج درحال وقوع است و بر این اساس محصول پراید ١٣٢ شرکت خودروسازی سایپا دی ماه‌سال ٩٨ از گردونه تولید کنار رفت. ‏همچنین آن‌طور که روز گذشته مدیرعامل این خودروسازی گفت آخرین تولید پراید ١١١ این شرکت پنجشنبه گذشته صورت گرفت و ‏بنا به گفته او پراید ١٣١ نیز دیگر از تیرماه‌سال جاری تولید نخواهد شد. از سوی دیگر مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران‌خودرو نیز ‏هفته گذشته گفت که محصول پژو ٤٠٥ این شرکت نیز در تابستان‌سال جاری از مدار تولید خارج خواهد شد، هرچند پیش از این ‏قرار بود توقف تولید این خودرو در خرداد‌سال جاری انجام شود، اما مدیرعامل این خودروساز داخلی در آخرین اظهارات خود تنها به ‏گفتن تابستان بسنده و از دادن تاریخ دقیق‌تری برای این موضوع امتناع کرده است.‏
اینها همه البته بخش نخست مسأله توقف تولید خودرو‌های پرمخاطب داخلی است که به نظر دارد رخ می‌دهد اما روی دیگر سکه، ‏تولید جایگزین‌های مناسب برای آنهاست. جایگزین‌هایی که نه‌تنها باید به لحاظ روز‌آمدی و کیفیت با محصولات پیشین این شرکت‌‏های خودروساز تفاوت کند بلکه باید به لحاظ قیمتی نیز جایگزین‌های مناسبی برای خودرو‌هایی همچون پراید و نسل‌های قدیمی پژو ‏باشد که به سبب قیمت نازل خود خیل عظیمی از مشتریان خودرو‌های داخلی را به داشتن‌شان ترغیب کرده بود.‏

 

آن‌طور که مسئولان این دو خودروساز بزرگ داخلی نیمه دوم‌سال گذشته و همچنین روز‌های رفته از‌سال جدید خبر داده‌اند ‏محصولات جدیدی با آرم این شرکت‌ها روانه بازار می‌شود. خودرو‌هایی که البته به نظر نمی‌رسد الزاما جایگزین‌های خودرو‌های از رده ‏خارج شده این شرکت‌ها باشد، زیرا همگی آنها به لحاظ قیمتی بیش از قیمت حال حاضر خودرو‌های قدیمی‌ خواهد بود و ‏مخاطبان خودرو‌های قدیمی این خودرو‌سازان را حداقل از لحاظ قیمت مجاب به خرید نمی‌کنند.‏ آن‌طور که براساس خبر‌های غیررسمی به نظر می‌رسد، نظر مدیران سایپا برای جایگزین پراید، دیگر خودرو‌های در ‏حال تولید این شرکت همچون مدل‌های فعلی تیبا و ساینا است. از سوی دیگر ایران خودرو نیز که انتظار می‌رفت جایگزین‌های جدیدی ‏برای ٤٠٥ داشته باشد کماکان بر نظر پیشین خود است و آن‌طور که پیشتر هم برخی مدیران این شرکت اعلام کرده بودند سه محصول در ‏دست تولید این شرکت ازجمله رانا،‌ پارس و گروه سمند با محصول پژو ٤٠٥ جي.ال.ايكس بنزينی جایگزین می‌شود. محصولاتی که ‏همگی به لحاظ قیمتی گران‌تر از پژوی قدیمی ایران خودرو هستند و به لحاظ کیفیت هم اگر هم‌تراز نباشند چندان تفاوت کیفی ‏محسوسی ندارند و انتظار‌ مخاطبان بازار از تحول تولید و ارایه خودرو روز‌آمد و خوش‌قیمت بعد از توقف تولید ٤٠٥ را برآورده نمی‌کنند.‏البته این بدان معنی نیست که این خودرو سازان محصولات جدیدی را روانه بازار نمی‌کنند، چه آنکه براساس آخرین خبر‌های سایپا و ‏ایران خودرو از نیمه دوم‌سال گذشته تا به حال، سایپا٥ محصول جدید و ایران خودرو ٧ محصول جدیدی را به‌زودی روانه بازار ‏خواهند کرد. محصولاتی مانند ‏k‏١٣٢، سورن پلاس، رانا پلاس، ٢٠٧ پانوراما با گیربکس اتوماتیک، ٢٠٧ پانوراما با گیربکس دستی و ‏سمند بهینه‌شده ازجمله خودروهای جدید شرکت ایران خودرو به بازار خواهد بود که غیر از خودرو  ‏k‏١٣٢ که براساس پلتفرم ‏جدید تولید خواهد شد، مابقی از محصولات درحال تولید است که تغییراتی روی آن اعمال شده است. همچنین سایپا شاهین،  سایپا ‏SP‏١٠٠ کراس اوور، خانواده‎ X‏٢٠٠‏‎ ‎مدل ۹۹ همچون کوییک ٩٩، ساینا ٩٩ و تیبا ٩٩ خودرو‌های جدید شرکت سایپا برای ‌سال‌جاری ‏هستند.‏تولید تمامی این خودرو‌های جدید در شرایطی که اغلب آنها قیمت‌های بسیار متفاوتی از خودرو‌های قدیمی این خودرو‌ساز‌ها دارند و ‏انتظار بازار جایگزین‌های مناسب برای خودرو‌های کنار گذاشته‌شده حداقل به لحاظ قیمتی‌، موضوعی است که به نظر خودرو‌سازان ‏نتوانسته یا نخواسته‌اند به آن جامه عمل بپوشانند.‏



روند قیمت خودرو‌های قدیمی چگونه می‌شود؟


با توجه به آنکه اختلاف قیمت میان محصولات قدیمی و جدید این خودروسازان بسیار است، برخی از مشتریان بازار کماکان به ‏خودرو‌های قدیمی این خودرو‌سازان اقبال نشان می‌دهند، اما آنها با توقف روند تولید این خودرو‌ها نگران افزایش قیمت آنها نیز هستند. ‏در همین رابطه فیروز نادری، فعال بازار خودرو در گفت‌وگو با «شهروند» با اشاره به اینکه قیمت خودرو‌های قدیمی سایپا و ایران‌خودرو ‏تقریبا هر روزه درحال بالا‌رفتن است، می‌گوید:   «در حال حاضر و از زمستان قیمت انواع پراید و پژو ٤٠٥ با شیبی مشخص درحال ‏افزایش است و به نظر این روند با توقف تولید پراید ١٣١ و پژو ٤٠٥ در تابستان بیش از پیش اوج بگیرد.» ‏ او همچنین درباره جایگزین‌های مدنظر مدیران این دو خودرو‌ساز برای خودرو‌های قدیمی معتقد است: «خودرو‌هایی که مدیران ‏سایپا و ایران‌خودرو به‌عنوان جایگزین‌های خانواده پراید و پژو٤٠٥ عنوان می‌کنند شاید به لحاظ کیفیت کمی از خودرو‌های قدیمی ‏بهتر باشند، اما به لحاظ قیمتی فاصله بسیاری با آنها دارند، به همین سبب بخشی از بازار حتی با افزایش قیمت خودرو‌های قدیمی اما ‏کماکان آنها را انتخاب می‌کنند، هرچند بخشی دیگر به هر ترتیب حالا هم می‌بینیم که به جایگزین‌ها روی آورده‌اند.»‏ این فعال بازار خودرو در انتها خاطرنشان می‌کند: «به‌طور مثال درحال حاضر خانواده پراید حدود ٧٠‌میلیون تومان در بازار آزاد ‏مبادله می‌شود و در همین زمان خودرو تیبا صندوق‌دار بیش از ١٤‌میلیون تومان با پراید اختلاف قیمت دارد. این وضع شرایطی را ‏ایجاد می‌کند تا دلالان ترغیب شوند هرچه بیشتر قیمت خودرو‌های قدیمی را بالا ببرند. موارد اینچنینی نشان می‌دهد برای ‏جایگزین‌های محصولات قدیمی این خودروساز‌ها باید موضوع قیمت در کنار دیگر موضوعات مورد توجه ویژه قرار گیرد.»‏