تبلیغات بنری
روزنامه شهروند : بعد از اعلام خبر توقف تولید برخی خودروهای بی‌کیفیت و قدیمی دو شرکت بزرگ خودرو‌ساز داخلی، نه‌ تنها روند اوج گرفتن قیمت خودرو در بازار آزاد شتاب گرفته است بلکه این روز‌ها خبر می‌رسد تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات‌شان نیز در حال نتیجه‌دادن است. افزایش قیمتی که به پیشنهاد خودروسازان باید ٤٠‌درصد باشد اما وزارت صمت و زیرمجموعه‌هایش در ستاد تنظیم بازار بنا بر خبرهای غیررسمی بر روی نهایتا ٣٠‌درصد آن اتفاق…
شتاب قیمت خودرو اوج‌گرفت

روزنامه شهروند : بعد از اعلام خبر توقف تولید برخی خودروهای بی‌کیفیت و قدیمی دو شرکت بزرگ خودرو‌ساز داخلی، نه‌ تنها روند اوج گرفتن قیمت خودرو در بازار آزاد شتاب گرفته است بلکه این روز‌ها خبر می‌رسد تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات‌شان نیز در حال نتیجه‌دادن است. افزایش قیمتی که به پیشنهاد خودروسازان باید ٤٠‌درصد باشد اما وزارت صمت و زیرمجموعه‌هایش در ستاد تنظیم بازار بنا بر خبرهای غیررسمی بر روی نهایتا ٣٠‌درصد آن اتفاق نظر دارند و به دلیل همین اختلافات، در سه جلسه گذشته این ستاد افزایش قیمت برای ‌سال جدید بی‌نتیجه ماند، هر چند که وعده نهایی‌شدن آن برای هفته آینده داده شده است.


تکلیف قیمت‌های کارخانه‌ای به کجا رسید؟


خودروسازان از اواخر‌ سال گذشته برای افزایش قیمت خودرو‌های خود خیز برداشته‌اند اما تا به حال این افزایش قیمت به سرانجامی نرسیده است. هر چند که طبق مصوبه روز گذشته ستاد تنظیم بازار در سومین جلسه بررسی و تعیین قیمت خودرو، قرار بر این شد تا سازمان حمایت با توجه به هزینه‌های تمام‌شده و کیفیت محصولات، قیمت انواع خودروهای داخلی را تا هفته آینده اعلام کند.


این در حالی است که یک مقام مسئول در صنعت خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره جلسه روز گذشته ستاد تنظیم بازار در مورد شیوه قیمت‌گذاری خودرو گفت: «در این جلسه، سازمان حمایت با شورای رقابت برای تعیین فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو توافق کردند که بر این اساس، قیمت مصرف‌کننده هر خودرو با توجه به فرمول قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵‌درصد سود تولیدکننده محاسبه خواهد شد؛ اما لحاظ‌کردن سود حداکثری منوط به رعایت بهره‌وری ۷۰‌درصدی در خطوط تولید خودرو است.»  او افزود: «در واقع در گذشته نیز شورای رقابت براساس فرمولی مشخص که متشکل از فاکتورهایی همچون میزان ارزبری و نرخ ارز، نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی، هزینه‌های دستمزد و مواد اولیه و نهاده‌های تولید بود، نسبت به تعیین قیمت تمام‌شده خودروها اقدام می‌کرد که هم اکنون نیز این فرمول به شکلی است که قیمت مصرف‌کننده شامل قیمت تمام‌شده براساس محاسبات شورای رقابت و سازمان حمایت به علاوه حداکثر ۵‌درصد سود تولیدکننده است. »

وضعیت فعلی قیمت‌ها در بازار آزاد چگونه است؟


هر چند که در روزهای گذشته از ‌سال جدید به سبب شیوع ویروس کرونا و تبعات آن رکود بر بازار خودرو سایه انداخته اما با وجود این به دلیل خبرهایی که از خروج پژو ۴۰۵ و پراید از گردونه تولید داده شده در کنار افت تیراژ چشمگیر خودروسازان که منتهی به کمبود عرضه محصول شده، قیمت‌ها در بازار آزاد به‌شدت افزایش یافته است.


بنا بر آخرین قیمت‌ها در بازار آزاد محصولات پرتیراژ ایران‌خودرو چون پژو ۲۰۶ تیپ دو ساده، نسبت به قیمت اسفند ماه ۱۷‌میلیون تومان افزایش قیمت داشته است و ۲۰۶ تیپ پنج فول با افزایش ۲۱‌میلیون تومانی قیمت روبه‌رو بوده است. پژو پارس دوگانه‌سوز با افزایش ۱۸‌میلیون تومانی با قیمت ۱۵۹‌میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت پژو۴۰۵ دوگانه‌سوز از ۱۱۵‌میلیون تومان به ۱۲۴‌میلیون تومان رسیده است. در میان محصولات پرتیراژ سایپا هم پراید ۱۳۱ و کوییک دنده‌ای با افزایش ۱۱‌میلیون تومانی به قیمت ۷۲‌میلیون تومان رسیده‌اند.  تیبا ٢ هم شاهد افزایش ۱۲‌میلیون تومانی و ساینا دنده‌ای با افزایش هشت‌میلیون تومانی روبه‌رو شده‌اند. تیبا هم افزایش هشت میلیونی را تجربه کرده و با قیمت ۸۱‌میلیون تومان معامله می‌شود. پراید ۱۳۲ با شش‌ میلیون تومان افزایش قیمت، ۶۹‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

 

حال باید دید با این وضع افزایشی قیمت‌ها در بازار آزاد و افزایش قیمت کارخانه‌ای طی هفته آینده، نزدیک‌شدن به فصل تابستان و اوج‌گرفتن تقاضا، شتاب قیمت خودرو‌ در ماه‌های آینده تا کجا خواهد رفت.