1 ​ 2 ماجرای پیش فروش پژو پارس 145 میلیونی با ضرر / پیش‌فروش تارا با سود 100 میلیونی

واضح | پورتال خبری و سبک زندگی

ماجرای پیش فروش پژو پارس 145 میلیونی با ضرر / پیش‌فروش تارا با سود 100 میلیونی

ماجرای پیش فروش پژو پارس 145 میلیونی با ضرر / پیش‌فروش تارا با سود 100 میلیونی شاید برای بسیاری از متقاضیان خودرو عجیب باشد که تولید و فروش خودروهایی مثل پژو پارس ، پژو 206 تیپ 2، پژو 405  SLX و سمند LX برای ایران خودرو سودی ندارد و این شرکت با تولید و پیش فروش این خودروها متحمل زیان هم می شود، اما این یک واقعیت است که در صورت های مالی این شرکت منعکس شده و مورد تائید بازرسان قانونی و حسابرسان خبره نیز قرار گرفته است. اگر جزئی تر به این ماجرا بنگریم پیش فروش خودروی پرتقاضایی همچون پژو پارس…

تبلیغات بنری
ماجرای پیش فروش پژو پارس 145 میلیونی با ضرر / پیش‌فروش تارا با سود 100 میلیونی شاید برای بسیاری از متقاضیان خودرو عجیب باشد که تولید و فروش خودروهایی مثل پژو پارس ، پژو 206 تیپ 2، پژو 405  SLX و سمند LX برای ایران خودرو سودی ندارد و این شرکت با تولید و پیش فروش این خودروها متحمل زیان هم می شود، اما این یک واقعیت است که در صورت های مالی این شرکت منعکس شده و مورد تائید بازرسان قانونی و حسابرسان خبره نیز قرار گرفته است. اگر جزئی تر به این ماجرا بنگریم پیش فروش خودروی پرتقاضایی همچون پژو پارس…
ماجرای پیش فروش پژو پارس 145 میلیونی با ضرر / پیش‌فروش تارا با سود 100 میلیونی

ماجرای پیش فروش پژو پارس 145 میلیونی با ضرر / پیش‌فروش تارا با سود 100 میلیونی

شاید برای بسیاری از متقاضیان خودرو عجیب باشد که تولید و فروش خودروهایی مثل پژو پارس ، پژو 206 تیپ 2، پژو 405  SLX و سمند LX برای ایران خودرو سودی ندارد و این شرکت با تولید و پیش فروش این خودروها متحمل زیان هم می شود، اما این یک واقعیت است که در صورت های مالی این شرکت منعکس شده و مورد تائید بازرسان قانونی و حسابرسان خبره نیز قرار گرفته است.

اگر جزئی تر به این ماجرا بنگریم پیش فروش خودروی پرتقاضایی همچون پژو پارس با قیمت مصوب حدود 145 میلیون برای ایران خودرو فقط به معنای ضرر روی ضرر انباشتن است.

علت این امر ریشه در این واقعیت دارد که هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصولات گروه پژو و سمند در گروه صنعتی ایران خودرو از قیمت فروش – فروش فوق العاده با تحویل سه ماهه و قیمت قطعی – این محصولات بر اساس آخرین قیمت مصوب شورای رقابت کمتر است و به این ترتیب فروش این خودروها برای ایران خودرو منتهی به زیان می شود.

ضرر و زیان تولید پژو و سمند

بر اساس گزارش های رسمی مالی منتشر شده از ایران خودرو در سامانه های بورس، این شرکت از فروش 68 هزار و 900 دستگاه خودرو از اعضای گروه پژو – برای مثال خودروهایی مثل پژو پارس، پژو 206 تیپ 2 و پژو 405 SLX- بیش از هزار و 358 میلیارد تومان زیان متحمل شده است.

همین وضعیت درمورد خودروهای گروه سمند هم حاکم است به این معنی که ایران خودرو تا پایان بهار سال 1400 در مجموع حدود 8 هزار و 700 دستگاه از اعضای خانواده سمند – سمند ال ایکس ، سمند سورن و سورن پلاس – را به فروش رسانده‌ و از فروش این تعداد دستگاه سمند بیش از 272 میلیارد تومان ضرر کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد چندی پیش از گزارشی تحلیلی به وضعیت بررسی سود و زیان ایران خودرو پرداخت و در این گزارش خواندیم که این شرکت تنها با فروش 3 محصول دنا، رانا و تارا سود می‌کند و در فروش باقی محصولات تولیدی خود چیزی جز زیان نصیبش نمی شود.

سود 100 میلیونی تارا

از سوی دیگر آمار مالی حسابرسی نشده منتشر شده در سامانه کدال از سوی ایران‌خودرو برای سه ماهه اول سال (فصل بهار) نشان می دهد که هر دستگاه خودروی تارا نسخه دنده دستی حدود 155 میلیون تومان هزینه دارد و هر دستگاه از این خودرو حدود 100 میلیون تومان برای ایران خودرو سود در بر دارد. ضمنا هزینه تولید هر خودروی رانا پلاس بر اساس همین آمار حدود 123 میلیون تومان و قیمت خام فروش آن حدود 158 میلیون تومان است.

خروجی و نتیجه این وضعیت به سود مصرف کنندگانی که قدرت خرید خودروهایی مثل تارا و دنا را ندارند، نیست چرا که قاعدتا ایران خودرو برای کاهش زیان خود به سوی تولید همین خودروهای سودده خواهد رفت و تولید و فروش خودروهایی همچون پژو پارس و پژو 206 تیپ 2 و سمند در این شرکت رو به کاهش خواهد گذاشت.