• سه شنبه 18 مهر 1402 - 18:14
  • 66
  • 0 دیدگاه

آمار عجیب کشته شدگان تصادفات رانندگی در نیمه نخست 1402 با سه هزار مرگ

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ضمن اشاره به عدم رعایت استاندارد در ساخت جاده‌ها و خودروها از مرگ 3 هزار نفر در تصادفات نیمه نخست 1402 خبر داد. به گزارش واضح نیوز به نقل از ایسنا ; «سردار سید
آمار عجیب کشته شدگان تصادفات رانندگی در نیمه نخست 1402 با سه هزار مرگ

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ضمن اشاره به عدم رعایت استاندارد در ساخت جاده‌ها و خودروها از مرگ 3 هزار نفر در تصادفات نیمه نخست 1402 خبر داد.

به گزارش واضح نیوز به نقل از ایسنا ; «سردار سید تیمور حسینی»، جانشین رئیس پلیس راهور فراجا، در مورد آمار و ارقام تصادفات جاده‌ای در کشور بیان داشت: «در نیمه نخست امسال پلیس راهور ماه‌های پرکاری را پشت سر گذاشت. در این مدت تقریبا 18 درصد افزایش تردد را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم و این وضعیت تا پایان شهریور ماه ادامه داشت و در این ماه نزدیک به 19 درصد افزایش ترددها را در طول محورهای مواصلاتی برون شهری در جاده‌ها داشتیم.»

وی با اشاره به مرگ 3 هزار نفر در تصادفات نیمه نخست 1402 اعلام داشت: «در مجموع نزدیک به سه هزار نفر در شش ماه امسال جان خود را در تصادفات از دست دادند و ما از نظر تعداد تصادفات شاهد افزایش شش درصدی در طول این مدت در مقایسه با مدت مشابه پارسال بودیم. البته اگر این آمار را با افزایش ترددها مقایسه کنیم می‌توان نتیجه گرفت که شمار جانباختگان در مقایسه با افزایش ترددها کاهش داشته است.»

مرگ 3 هزار نفر در تصادفات نیمه نخست 1402

حسینی در واکنش به پرسشی مبنی‌بر ارتباط عدم ایمنی راه‌ها در مرگ 3 هزار نفر در تصادفات نیمه نخست 1402 اظهار داشت: «همیشه یکی از دغدغه‌های ما این موضوع بوده و یکی از انتظاراتمان از دانشگاه‌ها همین است که پژوهشی را انجام داده و مشخص شود که سهم پلیس، سهم راه، وسایل نقلیه و سهم ضعف قوانین و مقررات در تصادفاتی که رخ داده چقدر است. حوزه پلیس را بررسی کنند تا ببینیم که سهم خودرو، راه، قوانین و مقرارات و اجرای آت قوانین که بر عهده ماست به چه شکل بوده است. پنج رکن اساسی در حوزه ایمنی وجود دارد که ایجاد مشکل در هر کدام از این‌ها باعث عدم پیشرفت در حوزه ایمنی ترافیک می‌شود.»

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان ایمنی راه‌ها و میزان بیمه‌های شخص ثالث اختصاص داده شده به عنوان بخشی از هزینه‌های راه‌ها، افزود: «واقعا این آمار وجود ندارد که چه مقدار از راه‌ها ایمن شدند و یا حداقل من اطلاعی از آن ندارم. متاسفانه تا این لحظه از بیمه شخص ثالث هیچ هزینه‌ای برای راه‌ها نشده است. ما تا امروز عقب‌ماندگی زیادی داریم. در استان‌هایی مثل استان خوزستان که یک شهر بسیار صنعتی و کشاورزی و حساس است، در وضعیت راه‌های آن عقب‌افتادگی زیادی را شاهدیم که باید از یک جایی شروع کرد. یک بخش عمده‌ای از تصادفات امسال و سال گذشته کشور مربوط به راه‌های جداسازی نشده بوده که عمدتا به دلیل انحراف به چپ و تصادفات رخ به رخ اتفاق افتاده که متاسفانه در هر تصادف شاهد چهار الی پنج نفر کشته هستیم.»

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا ضمن اشاره به نقش استانداردهای خودرو در کاهش تصادفات نیز بیان کرد: «ما سال‌هاست در این حوزه با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنیم. همچنان اعتقاد دارم که تمامی این عوامل باید توامان پیاده‌سازی شود. خودرو که یک داستان قدیمی و شناخته شده است. انتظار ما این است که خودرویی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد استانداردهای مورد نیاز را داشته باشد چرا که خودرو دو وظیفه بسیار بسیار مهم را در این چرخه ترافیک عهده‌دار است. یکی به عنوان نقش پیشگیری پیشامدیری و حفظ جان سرنشینان و دیگر نقش آن به عنوان پسامدیری است. یعنی یک خودرو می‌تواند از یک تصادف پیشگیری کند، با سیستم‌های ایمنی فعالی که امروز در حوزه‌های روز دنیا وجود دارد و به هر دلیلی اگر این خودرو وارد صحنه تصادف شد و تصادفی برای آن رخ داد این امکان و قابلیت را داشته باشد که بتواند از جان سرنشینانش محافظت کند.»

مرگ 3 هزار نفر در تصادفات نیمه نخست 1402

وی با بیان اینکه در بحث مدیریت ترافیک با یک مساله آسان و در عین حال سخت روبرو هستیم، اعلام کرد: «آسان به این علت که ما به هیچ عنوان در ارتباط با این حوزه با فرمول محرمانه‌ای مواجهه نیستیم. یعنی کشورهایی که در این زمینه توانستند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند معلوم است چه اقداماتی را انجام دادند. ما هیچ فرمول محرمانه‌ای نداریم. به عنوان مثال کشور ژاپن، کره جنوبی، سوییس، آلمان، کار محرمانه‌ای انجام ندادند که ما بگوییم این‌ها فرمول‌های خود را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. یا آن‌ها چه کاری کردند که توانستند عدد کشته‌های تصادف خود را به زیر 100 نفر در سال برسانند.»

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا افزود: «وضعیت ما در مساله ایمنی ترافیک خوب نیست و ما آمارهای نامناسبی را در ایران داریم. در واقع فرمولی را سازمان بهداشت جهانی در نظر گرفته است که کشته‌های ناشی از تصادف در هر 100 هزار نفر جمعیت و در هر 10 هزار وسیله نقلیه است. ما در 100 هزار نفر جمعیت عدد دنیا حدودا 25 نفر بوده و عدد ما نزدیک به 22 است. یعنی ما در هر 100 هزار نفر جمعیت از میانگین دنیا پایین‌تر هستیم. این شاخص در کل دنیا در آسیا در اروپا و در ایران در اختیار ما است. ولی در وسیله نقلیه کشور ما حتی از آسیا هم وضعیت نامناسب‌تر و بدتری را دارد.»

وی در پایان خاطرنشان کرد: «البته در سال 92 سندی را یک تیم با محوریت وزارت راه و شهرسازی برای برون رفت از این شرایط نوشته و جمع کردند. در این سند برآورد شد که ما نیاز به 80 هزار میلیار بودجه و اعتبار برای بحث ایمن‌سازی راه‌ها هستیم تا به آن حد مطلوب برسیم. ولی این آمار برای 10 سال پیش است و تاکنون آمار جدیدی ارائه نشده است.»