• شنبه 31 اردیبهشت 1401 - 10:21
  • 183
  • 0 دیدگاه

اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو ، آهنگساز برجسته یونانی درگذشت

اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو، آهنگساز برجسته یونانی که در میان علاقمندان موسیقی با نام هنری «ونجلیس» شناخته می‌شد در سن ۷۹ سالگی درگذشت. واضح نیوز فرهنگی - کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست
اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو ، آهنگساز برجسته یونانی درگذشت

اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو، آهنگساز برجسته یونانی که در میان علاقمندان موسیقی با نام هنری «ونجلیس» شناخته می‌شد در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

واضح نیوز فرهنگی - کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان پنج‌شنبه شب درگذشت این موسیقیدان و آهنگساز نابغه یونانی را در پیامی به هموطنانش و همه علاقمندان به موسیقی در جهان تسلیت گفت.

نخست‌وزیر یونان در توییتر به مناسبت درگذشت این هنرمند برجسته که برای ساختن موسیقی فیلم «ارابه‌های آتش» جایزه اسکار دریافت کرده بود، آمده است: «دنیای موسیقی ونجلیس، هنرمندی بین‌المللی را از دست داده است.»

اقای میتسوتاکیس در این پیام ضمن اشاره به یکی از چهره‌های اساطیر یونانی و یادآوری این نکته که نام کوچک دیگر ونجلیس «اولیس» بوده است، افزود: «برای ما یونانی‌ها، این بدان معناست که او سفر بزرگی را سوار بر ارابه‌های آتش آغاز کرده است؛ او از آنجایی که هست همواره نت‌های تازه خود را برایمان می‌فرستد.»

ونجلیس که یک خودساخته در زمینه موسیقی بود، از کاوش در موضوعات مربوط به فضا، طبیعت، معماری، مذهب و پیگیری رویدادهای جنبش دانشجویی ماه مه ۱۹۶۸ برای الهام گرفتن و ایده‌پردازی پیش از ساخت قطعات منحصر به فرد موسیقی‌ بهره می‌برد.

موسیقی متن ساخته او برای فیلم «ارابه‌های آتش» در سال ۱۹۸۲ در رقابتی تنگاتنگ با اثر موسیقایی جان ویلیامز برای فیلم ایندیانا جونز برای او جایزه اسکار را به ارمغان آورد.