• دوشنبه 02 خرداد 1401 - 11:44
  • 433
  • 0 دیدگاه

مجریان زن افغانستان برخلاف قوانین طالبان بدون پوشش چهره در تلویزیون ظاهر شدند

طبق دستورالعمل طالبان مجریان زن در افغانستان می‌باید هنگام ظاهر شدن در تلویزیون چهره‌های خود را بپوشانند  واضح نیوز بین الملل: گروهی از مجریان و گویندگان زن در کابل که در برجسته‌ت
مجریان زن افغانستان برخلاف قوانین طالبان بدون پوشش چهره در تلویزیون ظاهر شدند

طبق دستورالعمل طالبان مجریان زن در افغانستان می‌باید هنگام ظاهر شدن در تلویزیون چهره‌های خود را بپوشانند 

واضح نیوز بین الملل: گروهی از مجریان و گویندگان زن در کابل که در برجسته‌ترین شبکه‌های تلویزیونی افغانستان کار می‌‌کنند، شنبه 31 اردیبهشت بدون پوشاندن چهره‌های خود در استودیوها و مقابل دوربین‌های تلویزیون ظاهر شدند.

طالبان از زمان تسلط یافتن بر کابل در ماه اوت گذشته، به تدریج آزادی زنان را در افغانستان محدود کرده‌اند.

به گزارش واضح نیوز , در آخرین دستورالعمل‌های خود، طالبان از مجریان زن همه شبکه‌های تلویزیونی این کشور خواسته است تا هنگام ظاهر شدن در تلویزیون چهره‌های خود را بپوشانند.

اما مجریان شبکه‌های تلویزیونی «طلوع نیوز»، «شمشاد» و «یک سیما» در پخش زنده روز شنبه بر خلاف دستورالعمل‌های طالبان با چهره‌های بدون پوشش ظاهر شدند.

عبید احساس، مدیر اخبار تلویزیون شمشاد، به خبرگزاری فرانسه گفت: «همکاران زن ما نگران هستند که تعهد آنها به این تصمیم اولین گام برای تعلیق آنها از کار باشد.»

یکی از کارمندان شبکه تلویزیونی در کابل که نخواست نام او فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت، این تصمیمات طالبان سبب شد که بسیاری از خبرنگاران زن از زمانی که طالبان قدرت را به دست گرفته‌اند، ترک کشور کنند.

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفت: «هرکس که تحت یک رژیم حاکم زندگی می‌کند، باید قوانین و مقررات آن را رعایت کند، پس باید آنها قوانین را رعایت کنند.»

مهاجر در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه هشدار داد که در صورت امتناع مجریان و مسئولان رسانه‌ای از پیروی دستور آنان، مقامات طالبان با آنها برخورد قانونی خواهد کرد.

مقامات طالبان هشدار دادند که کارمندان زن در مؤسسات دولتی در صورت تخطی از قوانین جدید از کار اخراج خواهند شد.

مهاجر با تایید این خبر گفت: «در صورت عدم اجرای این تصمیم، مسئولان شبکه و همسران یا پدر مجریان از کار برکنار خواهند شد.»

پس از به دست گرفتن قدرت، طالبان در ابتدا متعهد شد که نسبت به رژیم قبلی خود که زمانی که زنان بین سال‌های 1996 و 2001 تقریباً از همه حقوق محروم بودند، انعطاف‌پذیرتر باشد.

پس از آن طالبان اما به سرعت از تعهدات خود عقب‌نشنی کرده و تا کنون محدودیت‌های فراوانی علیه زنان وضع کرد که این گونه اقدامات آن با واکنش‌های داخلی و بین‌المللی روبه‌رو شده است.